ABSORBUJÍCÍ MYSL

Dětská mysl absorbuje bez rozlišování vše ze svého prostředí. Podobně jako mořská houba nasává vodu...vstřebá vše, dobré i špatné, vodu čistou i znečištěnou. Ale, když zmáčknete houbu voda vyteče...v dítěti vše co nasálo zůstává, až postupně skrze své jednání a život posílá dál, co do něj bylo vloženo, co vstřebalo...

"Jak dítě přijímá své prostředí? Činí tak pouze na základě jedné z těch charakteristik, které nyní víme, že má. Tou je intenzivní a specializovaná vnímavost, díky které věci kolem něj vyvolávají tolik zájmu a tolik nadšení, že se stávají součástí jeho vlastní existence. Dítě absorbuje tyto vjemy ne pomocí své mysli, ale celým svým životem samotným."
Jak vyplývá z úvodní citace (Maria Montessori, Absorbující mysl), "absorpce" není jen jiným druhem mysli, který užívají děti od narození po šestý rok života, absorpce je druh žití - specifické vnímaní a prožívání života v takové intenzitě a míře jež je dospělému téměř nepředstavitelná.
Absorbující vnímání je hlavním znakem první fáze lidského vývoje, raného dětství, tedy od 0 do 6 let života, je univerzální, dynamické, neschopné rozlišení co je dobré a co nikoli a to vše se děje bez vlastního úsilí.
Přičemž v první polovině této fáze 0-3 funguje absorpce jako nevědomá (dítě může být nazýváno nevědomým tvůrcem), zatímco v konsolidační části 3 - 6 let je již vědomá (z dítěte se stává vědomý pracovník).
"Dítě vstupuje do života a začíná svůj záhadný úkol;pomaličku vytváří úžasné schopnosti člověka, který se přizpůsobuje své zemi a své době. Krok po kroku buduje svou mysl do té doby, než ji ovládne paměť, síla porozumět a schopnost myslet. A tady je, konečně, ve svém šestém roce života."
Než ale dítě dojde do onoho šestého roku života, do pomyslného zlomu, do nové životní fáze, stojí před ním od samého počátku, od samého zrození výzva a úkol naplnitelný právě díky absorpční schopnosti - stát se člověkem své doby, svého místa, součástí své rodiny, sociální skupiny, své země, svrchovanou lidskou bytostí s plným potenciálem.
"Stává se plně vědomým a vytváří budoucího člověka skrze své činnosti. Je veden záhadnou silou, obrovskou a úžasnou, která jej kousek po kousku vede ke vtělování. Tímto způsobem se z něj stává člověk."
0 - 3 nevědomá absorbující mysl - zaměříme-li se na toto konkrétní období, tedy, jak jej dítě prožívá, co a jakým způsobem vnímá...
Musíme se ponořit hluboko do sebe samých, do svého středu, ke své vlastní podstatě. Protože to je to, co se odehrálo právě v tomto věkovém rozpětí - vybudovala se naše jedinečná, originální podstata lidské bytosti. Vymodelovali jsme a zkonstruovali sebe sama všemi smysly a na tomto základě dále stavěli.
Jsou tyto základy pevné, jsou tyto základy v samém středu našeho bytí milované? Co nám nabídlo prostředí v našich prvních třech letech života? Bylo dostatečně podnětné, laskavé, milující? Pomohlo nám položit základ k rozvinutí našeho celého potenciálu? Možná si myslíme, že už je to příliš dávno na to si vzpomenout....Není. Možná nám odpoví naše současné životy, naše současné postoje ke světu a jeho chápání, možná nám odpoví i naše děti na které možná nevědomky přenášíme to, co jsme si zvnitřnili na počátku svého vlastního života....

Představíme-li si absorpční proces jako nádech a výdech, jako vstřebávání, dýchání celým tělem, celou pokožkou pokrývající tělo, jak každým nádechem vstřebáváme své okolí do sebe sama, do každé buňky těla, která se tímto stává okamžitě okysličenou, zcela jasně mohu vnímat, že kvalita vzduchu, která mne obklopuje se stává zároveň kvalitou celé mé lidské bytosti...
Pozorujeme-li přírodu můžeme nalézt určité podobnosti. Např. plod ovocného stromu, jablko s jádřincem - to nejcennější, to, co se budovalo od samého počátku (vypučení květu), to co v sobě skrývá informaci nejen o minulosti, ale i o budoucnosti, je nejvíce chráněnou částí - jádřinec s jadýrky skrývajícími v sobě potenciál celého nového stromu!
Pršelo v určitou dobu vývoje květu? Napršelo do květu? Počátek,(zatím skoro neviditelný), jadřince to mohlo zasáhnout natolik, že bude poškozen. Správný vývoj plodu je velmi důležitý nejen pro senzorickou atraktivitu jablek, ale i pro další skladování a schopnost obrany proti původcům chorob.
Tedy to, za jakých podmínek se na začátku plod jablka vyvíjel má nyní, když je jablko zralé, vliv na jeho kvalitu.

To nás přivádí k závěrečné myšlence - úloze zahradníka pečujícího o jabloň, tedy úloze dospělého, pečujícího o dítě.
Chceme-li tedy jako vědomý dospělý přistupovat k dítěti, je zcela nutné být si vědom "absorpčního" života dítěte, způsobu jeho vnímání a porozumění jeho reakcím.
"Práce nás dospělých nespočívá v učení, ale v pomáhání mysli malého dítěte při její práci na vývoji."
Dospělý tedy vytváří vhodné prostředí a příležitosti, k plnému rozvoji dětského potenciálu.
"V žádném jiném věku nemá dítě větší potřebu inteligentní pomoci, a jakákoliv překážka, která brání jeho kreativní práci, zmenší šance, že dítě dosáhne dokonalosti."
-----------------------------------------------------------------------------
vlastní text vytvořen jako esej pro Association Montessori Internationale 0-3 Assistants Certificate Course, leden 2018
citace: Absorbující mysl, kap.3, "Období růstu", Maria Montessori