Připravený dospělý I.

Tohle je Rozárka, tří-měsíční miminko, které právě zaregistrovalo, rozpoznalo a začalo účelně zkoumat svoje ruce.
Je to magický okamžik - tohle objevení rukou ♥
Je velkým darem být toho součástí, být tichý pozorovatel...
Připravený pozorovatel - rodič - průvodce však už ví jaký další "krok" bude následovat - bude to ÚCHOP - připravuje tedy sadu předmětů k procvičování úchopu, které dítěti v TEN PRAVÝ ČAS nabídne.... kdy je ten pravý čas? Zjistíme pozorováním...
Nabídněme a pozorujme...Jak s předměty dítě manipuluje? Jak se zlepšují jeho dovednosti? Jaká bude další zóna vývoje ("zóna nejbližšího vývoje", bez urychlování, dle L.S.Vygotského)...Jaká bude další nabídka v prostředí?
Ano, je nasnadě namítnout - příroda je mocná - dítě by si samo našlo co uchopovat, jak tuto dovednost procvičit...ano, pokud by bylo v prostředí, které by mu to nabídlo a nebyl by tam nikdo, kdo by mu v jeho konání bránil :) ANO - příroda - 🔥Síla (Hormé) v dítěti, v člověku je mocná a radí dobře.
Připravený dospělý se snaží přiblížit dokonalosti této Síly a v zájmu nejlepšího možného vývoje dítěte :
🔴chystá připravené prostředí (pomůcky, hračky)
🔴pomůcku nabídne/představí
🔴pozoruje jak s pomůckou dítě manipuluje, pracuje, jestli z ní má užitek a naplňuje s její pomocí svou potřebu (v našem případě - potřebu úchopu)
🔴odstraňuje případné překážky (nevhodně zvolená hračka, příliš nebo málo náročná pomůcka, překážka v postoji, chování dospělého...)
Odstraňováním případných překážek opět chystá připravené prostředí a vrací se tedy znovu k prvnímu bodu a tak se proces stále opakuje a prostředí se vyvíjí společně s potřebami dítěte.
Tohle je montessori princip přípravy prostředí, který se uplatňuje u všech věkových kategorií - od novorozenců po adolescenty :)
Pro připraveného dospělého je umění kvalitního pozorování zásadní, měl by VĚDĚT co má VIDĚT a měl by to umět uplatnit.
Nechť se nám to daří!
Pozorujme a buďme přítomni jejich AHA momentům...je to Boží ❤️