TVAR věcí

29.09.2018

Mezi hlavní principy, které Maria Montessori vypozorovala patří že 

DĚTI JSOU AKTIVNÍMI SEBETVŮRCI.

Budiž dodáno, že nejen SEBETVŮRCI obráceni směrem do svého nitra, ale AKTIVNÍ TVŮRCI svého okolí. Vždyť jednou z hlavních charakteristik lidství je TVOŘIVOST. 

Tvořivost přizpůsobení sebe sama okolí a přizpůsobování okolí ke svým potřebám, tedy oboustranný dialog mezi člověkem a jeho prostředím.

Tvořivost, podporující lidské, snad geneticky zakódované, tendence jako je ZKOUMÁNÍ, MANIPULACE, AKTIVITA...je to také o ovládnutí, podmanění, tvoření, budování...a pokud na toto vše budeme nahlížet z pozitivního hlediska, je to něco, co by lidstvo skutečně mělo vést ke zdokonalování a naplňování svého potenciálu (jestli se tak obecně děje, nebo ne, nechám na úvaze čtenáře).

Pojďme nahlédnout na fragment této tvořivé síly, kterou lidský jedinec disponuje již od narození, kde ji můžeme vidět a odhalit.

VODA  A  ZEMĚ (zemina, hlína, písek...)

Oba materiály, živly, jakožto archetypální podstata naší planety i našich fyzických těl, jsou pro děti mimořádně lákavé v podstatě od chvíle kdy je objeví...chtějí je dál zkoumat, poznávat jejich vlastnosti, pronikat do jejich podstaty, cítit je, hrát si s nimi, vnímat je celým tělem i myslí...

Voda i hmota jsou tak tvárné, tak živé, tak lehce manipulovatelné a pro děti tak PŘITAŽLIVÉ!

Dítě okolo druhého roku stále využívá k budování sebe sama nevědomou absorbující mysl, nejvíce se učí a zhmotňuje pomocí smyslových aktivit. K tomu jsou voda i písek jako stvořené...:)

VODA tekoucí, stojatá, voda teplá, studená, vlažná, zmrzlá...ve sklenici, v konvičce, na zemi (kde našla - po vylití ze sklenice-svůj tvar zcela přirozeně :) ), hodně vody ve vaně, víc v bazénu a ještě víc v moři (kde je navíc i slaná), voda, kterou chytáte do dlaní a ona vám utíká...a když ji chytnete, můžete se napít...

-umývání rukou, zalévání květin, ruční praní prádla, umývání nádobí, omývání ovoce a zeleniny, přelévání, utírání vody, přenášení vody houbou...skákání v kalužích a tanec v dešti :)... vodní aktivity jsou nevyčerpatelné (jako snad i zdroj vody)...

PÍSEK jako zástupce hmotné ale tvárné materie...může být suchý i mokrý, když je suchý lépe se sype, můžete vykopat velkou jámu, možná se prokopat na druhou stranu zeměkoule, můžete bagrovat cestu pro auta, stavět velký hrad dle vlastní fantazie, nebo písek vměstnat do předem daného tvaru - formičky, a pak ten tvar vyklopit a máte bábovku a tu můžete rozšlapat a nemáte "nic" :)...to nic znamená další volné místo pro nové tvoření!


Nechme děti tvořit, tvarovat, zkoumat, hledat hranice a limity materiálu, hrát si s vodou i pískem (hlínou, plastelínou, blátem...).

Syté a bohaté naplnění této důležité potřeby má pozitivní vliv na celou osobnost i projevy chování dítěte (i v oblastech s tímto tématem zdánlivě nesouvisejících). 

Iva Švambergová - DOBRÉ Hnízdo - Montessori průvodce Zlín
iva.svambergova@dobra-montessori.cz
Děkuji za Vaši pozornost, za Vaši úctu k autorskému právu - sdílejte zde publikovaný materiál dál, prosím, s odkazem na zdroj. Děkuji pěkně :) Všechna práva vyhrazena 2018-2025
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!